Záhrada v kopci

Ten Zipper je neskutočný

O našom krovinoreze na podvozku tu píšem celkom často. A najčastejšie o tom, ako sa zase niečo pokazilo. Ale to už je asi minulosť, dnešný článok bude úplne v inom duchu.

Zipper Zi-MOS125 bol jedným z prvých zo zakúpeného vybavenia našej vtedy novej záhrady. To znamená, že si u nás odkosil už dobrých sedem rokov. Prvý rok toho bolo dosť vo dvore aj medzi ovocnými stromami a tiež hore za bránou. Posledné roky už s ním kosím len za bránou, plocha 13 árov potrebuje „zastrihnúť“ dva razy do roka a ak je výdatne vlhký rok, tak aj trikrát. Je to tu pohodlnejšie tlačiť Zippera pred sebou, krovinorez na popruhoch využívam tam, kde sa treba viacej obracať, či už pre množstvo stromov a kríkov alebo nerovnosti terénu. Alebo nepotrebujem silu Zippera.

O jeho poruchách som sa napísal dosť, každú som vyriešil nie len opravou, ale aj úpravou stroja, aby sa pokiaľ možno už žiadna z nich neopakovala. Takže teraz je najčastejšou starostlivosťou asi fúkanie kolies najmenej trikrát do roka.

Keď konečne rozkvitli margaréty, prišiel čas pokosiť aj hornú lúku. Vybral som Zipper z domu, dofúkal nožnou pumpou pneumatiky na 2 atmosféry a rozobral filter vzduchu. Vypral som molitanovú vložku v benzíne a kým oschla, vyčistil som aj komoru filtra. Tým, že je motorová jednotka na podvozku dosť nízko nad zemou, napadá sem všelijaký bordel oveľa viac, ako na kosačke na popruhu. Preto sa musí aj častejšie čistiť.

Keď bolo všetko čisté a molitan suchý, poskladal som filter a namiešal čerstvé palivo. Pre istotu som nalial do nádrže len tri deci, pumpičkou natlačil benzín do karburátora, prepol zapaľovanie na „1“ a pár razy potiahol štartovacie lanko. Tento konkrétny stroj nemá rád sytič pri štartovaní, tak som ho otvoril len na tretinu. Na piate potiahnutie motor naskočil a veselo si vrčal, ako keby nemal za sebou sedem sezón a niekoľko porúch. Nedalo sa nič robiť, po zohriatí motora som doplnil palivo a musel som ísť kosiť. Žiadna výhovorka sa nekoná.

Kosíme na etapy

To zdôrazňujem v každom článku o kosení. Nikdy neskosím celú plochu. Keby náhodou prišlo veľké sucho, aby len časť trávy bola vykosená. Aj tak mám na spodku žacej hlavice namontovaný dištanc, aby som pri vedení hlavy po zemi mal vyššie strnisko a chránil pôdu pod ním pred silným slnkom. Zvyšok trávy a kvety slúži najmä hmyzu. Takže som na prvý raz prešiel Zipperom dva razy hore a dolu, čo znamená asi dvojmetrový pás v strede na dvadsať metrovej šírke lúky.

Súvisiace:  Ide zima, bude mráz

O pár dní som vyšiel na lúku znova a bez problémov pokosil tri priechody oboma smermi. Za tých pár dní tráva v strede ešte nevyrástla, ale kým príde na kosenie okrajov, rozdiel vo výške už bude badateľný. Rovnaký postup som chcel zopakovať o ďalších päť dní. Šípite problém? Nemýlite sa 😉

Opäť porucha

Vyšiel som prvý priechod hore po pravej strane a keď som sa vracal dolu, s divným zvukom z oblasti motora sa kosačka zastavila, na hlave bol namotaný pramenec trávy. Odstránil som ho a opatrne skúsil motor pomocou štartovacieho lanka pretočiť. Nič podozrivé z oblasti valca či kľukovky som nezaznamenal. No motor odmietal naskočiť, resp. okamžite zhasol. Netrápil som ho, ako test mi to stačilo. Zišiel som s kosačkou k domu, z neho vybral svoju tiež obľúbenú päťdesiatku na popruhoch a dokosil plánovanú časť lúky.

Na druhý deň som si položil Zippera na stôl a dal sa odpojiť motor od žacej hlavy, šípil som problém v oblasti spojky. O pár minút som si overil, že som asi naozaj dobrý analytik 😉

Strunka, spájajúca spojkové čeľuste, mala ulomené jedno uško. Tým pádom čeľuste odstredivou silou okamžite zaberali do bubna a motor mal problém naštartovať, keď bol okamžite brzdený. Ďalšou obhliadkou som zistil, že strunka praskla v poslednej chvíli. Bolo to to najlepšie, čo sa mi mohlo na lúke stať. Čeľuste boli už v strede natoľko opotrebené, že ešte jedno kosenie a zničím aj spojkový bubon. Už tak bolo dosť prachu z neho na zotrvačníku, magnet držal aj ten zlomený kúsok pružiny.

Mám síce nakúpených dosť rôznych náhradných dielov na naše čínske kosačky, najviac sa menia palivové hadičky, raz som menil prasknutú nádrž, no spojka ani jej diely medzi nimi nie je, iba bubon. Takže budem kupovať spojku, najprv ju však musím dať dolu.

To bol celkom oriešok. Kľukovka sa pri tom furt niekam otáča, do zveráka to nie je ako chytiť. No zastávam názor, ktorý som nedávno zachytil, že každý problém zvyšuje úroveň našej pokory. Kto ju nemá, má samé problémy. A mňa problémy nezastavia, nanajvýš ma dokážu spomaliť 😉 Nakoniec som prišiel na to, ako staré čeľuste demontovať bez poškodenia ešte dobrého motora, veď štartoval na piaty pokus po pol roku nečinnosti.

Vidlicový kľúč stabilizuje kľukovku, opretý orech gola sady uvoľní skrutku čeľuste. A je to.

Súvisiace:  Dva roky sme v tejto záhrade

Náhradné diely sú objednané, zajtra by mali prísť. Zatiaľ sa vyprší a cez víkend môžem pokračovať v kosení.

P.S. Záložný plán je jednoduchý. Pred piatimi rokmi som kúpil ešte jedného Zippera vo výpredaji. Ešte ani nie je zo škatule vybalený 😉

3 Komentáre

  1. ivča

    Ahojte, samozrejme i Zahradník.
    Nová doba priniesla so sebou aj moderné stroje , medzi ktoré určite zaraďujem aj výdatného pomocníka v záhrade, sade, vinohrade , skrátka všade tam, kde je potrebné narúšať prirodzenosť prírody v raste všakovakých našich prekážok, teda trávy, krovísk, či inej pliagy / v našich očiach /. V prvopočiatkoch začatia starostlivosti o vinohrad som si tiež zakúpil krovinorez talianskej výroby – Oleo Mac. Bolo to určite viac ako desať rokov do zadu, takže mnohé sa mohlo zmeniť. Nebudem tu oberať Zahradníka o hlavné slovo, preto iba kratúčko.
    Odporučenie
    Vždy si najskôr zistite, čo za mašinku idete kúpiť a používať na dlhšie obdobie / viac ako dva roky/ . Môj nepracant mal podstatnú chybu a to, že pokiaľ som ho naštartoval, tak som odpadol od únavy. Skúšal som rôzne možnosti štartovania a to či už od výrobcu, alebo návodov rôznych praktikov. No takmer vždy som skončil tam, ako píšem. Nechce sa mu pracovať pokiaľ sa nenaštartuje – nie je to ten vtip s robotníkom, čo pracoval s nenaštartovanou zbíjačkou. Po tortúre s neštartovaním krovinorezu som sa rozhodol, že nemôžem všetku moju snahu, sily či dobrú náladu venovať iba na naštartovanie hlúpeho krovinorezu a preto som sa rozhodol, že zmením výrobcu. Po študovaní všakovakých recenzií som sa rozhodol – vtedy pre značku Hitachi, dnes Hikoki. A spravil som dobre. Nejdem tu teraz porovnávať výkon kosačky, ale stále komentujem prevádzku a údržbu. Matematika by mohla ukázať pomer jedného k druhému krovinorezu , teda skúsim. Ak talian bol 2 -ka / najlepší 5/, potom japonec 5 s troma hviezdičkami.
    A cena tiež nebola v ťažkom pomere. Takže, ak chcete kvalitu a predovšetkým spoľahlivosť , venujte predkúpnemu ,,nazeraniu,, naozaj viac času. Nie je to tu kritika čohokoľvek, je to iba skúsenosť mojich mozoľov /aj také boli/ pri prevádzke Oleo Macu. Napríklad taká ďalšia kosačka je zas čínskej výroby a nevymenil by som ju ani za japonca. Verne pracuje už viac ako 5 rokov a to v náročných podmienkach vinohradu.
    Tak prajem veľa úspechov a menej námahy.

    1. Záhradník (Autor článku)

      Ďakujem za komentár a najmä za skúsenosti.

      Ten OleoMac neštartoval od nova? Nebolo to na výmenu na záruku?

      Ten Zipper bol novinka, nijaké skúsenosti, nikto to nepoznal. Rozhodlo to, že išlo o štandardný krovinorez s podvozkom a ako píšme v článkoch, nemal jediný problém s pohonnou jednotkou, a to ho silne preťažujem. Až teraz, po siedmych rokoch strunka spojky. Všetky problémy boli s podvozkom a ich vyriešenie som dokumentoval. Aj preto som kúpil ešte jeden do foroty.

      V minulosti sme mali aj značkové stroje. Vydržali desať rokov… Teraz používame neznačkové, strednú tridsiatku krovinorez som vymenil po siedmych rokoch, so spojkou na Zipper prišiel za pár eur aj nový valec s piestom k nej… A to som pôvodne plánoval životnosť po tri roky, boli by tri krovinorezy vyšli na cenu tej značky. A komfort? Moje krovinorezy, hoci čína, štartujú aj po pol roku na piate potiahnutie, v sezóne na druhé. Kosí sa mi s nimi vynikajúco, pravda všetky majú vymenenú žaciu hlavu. Takže päť a tri hviezdičky aj u mňa. Nemáme dôvod kupovať značkové, aby sme si vyskúšali, že idú rovnako dobre, ako naše neznačkové. Iba ak by nám ich dakto chcel na sezónu požičať, porovnáme.

      Želám veľa motohodín a do budúcna len sa mé dobré skúsenosti.

      1. ivča

        Ďakujem za prianie. Nie, bol to taký stroj. Niečo podobné robila aj trojkombinácia / dtto výrobca / , teda jeho motorová jednotka. Ale nevadí, nové stroje ho nahradili.

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.