Záhrada v kopci

Ďalšia úprava Motúčka

Motúčko využívame v našej záhrade v hojnej miere. A ako to už u mňa býva často zvykom, čím viac niečo používam, tým viac si všímam, ako to funguje a tým viac nachádzam príležitosti, ako to vylepšiť a upraviť. A tak som sa už druhý raz pozrel motorovému fúriku na zúbok, ako sa hovorí.

Základom Motúčka je silný motor v prednom kolese, ktorý nahrádza silu človeka. Tento fúrik netreba tlačiť, sám ide aj do kopca a sám vás za sebou ťahá, keď nevládzete držať tempo. Elektromotor je silný a tichý, baterka vydrží celý deň na jedno nabitie pri intenzívnej práci a keď s ním jazdím len sporadicky, nabíjam aj po mesiaci.

motucko

motucko-podvozok

Aby človeka neboleli ruky od držania naloženého Motúčka, výrobca k nemu ponúka aj zadné pomocné kolieska. A tak aj napriek zaužívanému sloganu „Jedno je len koleso na fúriku“ tento fúrik má potom tri kolesá. A tie zadné sú riaditeľné, takže nie je problém jazdiť ani do zákrut ani rovno, lebo okrem toho, že sú riaditeľné, tak sú aj smerovo stabilizované. Trojkolesový fúrik vo výsledku netreba ani držať ani tlačiť, jazdí naozaj sám, stačí ísť vedľa neho 😉

motucko

Prvú úpravu Motúčka som urobil už v lete, keď sme začali voziť väčšie množstvo slamy a sena a sto litrová korba sa ukázala pre ľahký materiál ako malá. Namiesto nákupu novej korby a jej častého prehadzovania na podvozku som sa rozhodol vyrobiť skladacie drevené bočnice na korbu Motúčka.

bocnice

zahon

Kedykoľvek sme tak mohli voziť seno aj zeminu v rámci jedného dňa, stačilo len zložiť alebo pripevniť bočnice.

A práve pri vození plnej korby zeminy som si uvedomil jednu vlastnosť Motúčka. S pomocnými kolesami je motúčko priveľmi naklonené dopredu a z plnej korby sa môže materiál ľahko vysypať.

A pri jazde z kopca je tento problém ešte výraznejší. Zmeral som si, ako je korba vysoko. Teda jej zadná časť nad zemou je vo výške 68 cm.

znizenie-motucka-1

Výšku korby určuje priemer zadných pneumatických kolies a ich umiestnenie. Vypustenie časti vzduchu by bolo síce jednoduché, ale neefektívne riešenie. Nie len, že by mäkké kolesá kládli väčší odpor a znižovali efektívnu silu motora v prednom kolese, ale tiež sú mäkké pneumatiky náchylnejšie na prepichnutie. Kameňmi, tvrdými halúzkami alebo aj zvyškami drôtených plotov, ktoré stále nachádzame na pozemku a neustále upratujeme. A ani kupovať nové menšie kolieska sa mi nechcelo.

Súvisiace:  Vzpery stĺpov na zemných vrutoch

znizenie-motucka

Zameral som sa práve na uloženie kolies pomocného podvozka.

znizenie-motucka-3

Zaujalo ma asymetrické uloženie zvislého čapu. V rámci výrobnej jednoduchosti je uchytenie zvislého čapu privarené s nápravnicou v jednej rovine s hornou hranou nápravnice. Nedalo by sa to otočiť, vŕtalo mi hlavou? Keby os kolies nebola pod nápravnicou ale nad nápravnicou, zadná časť korby by sa znížila o pár centimentrov a zmenšil by sa dopredný uhol celej korby.

Ako vidno z fotiek, diely pomocného podvozka sú univerzálne, aby sa dali použiť pre pravé aj ľavé koleso. Keď sa dajú vzájomne zameniť sprava doľava, musí to ísť aj zhora dole. Od nápadu bol len krôčik k realizácii. Odmontoval som podvozok od fúrika, zložil stabilizačné pružiny aj spojovačku, odmontoval „Z“ držiaky k rámu Motúčka.

Potom som všetky diely premontoval na opačnú stranu nápravnice. Teda upnutie stabilizačných strún, spojovačku a aj kotviace konzoly k rámu.

Namontovaniu podvozka k Motúčku bránia plastové vložky na nohy Motúčka. Sú v nich drážky pre „Z“ konzoly, ale konce plastových výstuh nasadené na nohy fúrika sa nezmestia do rohu navarených držiakov zvislých čapov a nápravnice. Treba ich trochu zbrúsiť.

znizenie-motucka

Použil som elektrickú delta-brúsku, išlo to ľahko. Potom už nič nebráni nasadeniu plastov na nohy, pripevneniu podvozka a zmontovaniu celého kompletu.

znizenie-motucka

Teraz je os kolies nad nápravnicou. Nápravnica je teda nižšie k zemi, ale pri jazde na relatívne rovnom povrchu to ničomu nevadí.

znizenie-motucka

Teraz je zadná časť korby o cca 5 centimetrov nižšie, ako pred úpravou.

znizenie-motucka

S takto upraveným Motúčkom sa jazdí po záhrade lepšie a ľahšie. Nič sa z korby nesype, ani pri jazde z kopca. A pre postavy menšieho vzrastu nie sú rúčky Motúčka priveľmi vysoko. Ako vidno, aj taký skvelý výrobok, akým Motúčko bezpochyby je, sa vždy dá upraviť a vylepšiť. Mne sa to podarilo už dva razy. A možno nie naposledy 😉

2 Komentáre

  1. Zolo Kováč

    Super komentáre píšete, a máme rovnaké myslenie, ak môžem tak by som skúsil spraviť úpravu uchytenia korby Všimli ste si vo filmoch aké majú farský amíci?Majú korzu nad kolesom a netreba toľko dvíhať,a myslím že by sa aj na Motúčku dalo,v predu kde je korba uchytena urobiť nastavovanie, a tým bu sa dal upravovať uhol dna korby.
    A pri tej príležitosti hneď urobiť aj vyklápaciu korbu.
    Hodne zdaru,ideme kúpiť pozemok taký terasovity, a chcem si urobiť furik na prevazanie guláčov,tak sa pochválim keď bude hotový.

    1. Záhradník (Autor článku)

      Ďakujem za pochvalu 😉

      Urobiť vyklápaciu korbu napadlo aj mňa, potom by bolo Motúčko dokonalé 😉 Ale v našej záhrade sme náklad z Motúčka vyklápali hádam päť krát za celý rok. U nás sa materiál nakladá a vozí a vykladá z Motúčka tak, ako je. Máme tie zadné pomocné kolieska a tak je z nášho fúrika vlastne vozík, nie je dôvod ho dvíhať ani pri vození ani pri vykladaní, iba pri nabíjaní, kedy ho opieram o ten puk vpredu a rúčkami o gang, aby som sa dostal k baterke.

      O budovaní terás sme uvažovali aj my, na svah je to výborné, ale pozorovaním sme zistili, že nemáme problém s vodou hore na svahu, voda tečie inokadiaľ, tak sme zatiaľ od toho upustili, hoci nejaké drobné zachytávače vlahy hlavne dole postupne vytvárame. Veľa zdaru a určite sa pochváľte, ako sa vám darí, lebo som aj ja na to zvedavý.

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.