Záhrada v kopci

Motúčko – náš silný pomocník

Motúčko sme po prvý raz videli pred niekoľkými rokmi v televíznom programe pre záhradkárov. Zaujalo nás, no v minulosti by sme preň nemali využitie. No pri rozhodovaní o kúpe novej záhrady si Olinka povedala, že Motúčko chce. A po jej úspešnej kúpe som začal zisťovať aktuálne možnosti, typy, príslušenstvo, a ceny samozrejme. Dnes si nevieme predstaviť fungovať v takejto veľkej záhrade bez Motúčka. Čo to vlastne je?


Prevážanie a prenášanie náradia, materiálu, pomôcok, zeminy, hnoja, piesku, kompostu, a vlastne čohokoľvek odkiaľkoľvek kamkoľvek v záhrade patrí k najnamáhavejšej činnosti. Vyťahané ruky, boľavý chrbát a kolená, to sú sprievodné znaky spokojnosti každého úspešného záhradkára. No my sme nechceli byť zo záhrady unavení, my sme chceli, aby nás práca v záhrade bavila. Ako si ju zjednodušiť a uľahčiť bez toho, aby sme v záhrade niečo „oklamali“?

„Drinu strojom“. Toto údernícke heslo sme prijali za svoje a Motúčko je jeho nositeľom. Prakticky odkedy sme ho kúpili, sme v rukách už nič v záhrade nenosili na viac, ako pár metrov. Všetko sa u nás vozí. Na fúriku. Ale nie hocijakom.

Samozrejme, že máme v záhrade fúrik. Železný. Stojí v dome a kladieme do neho veci. Previezol som ho z garáže a odstavil, viac sa nepohol. Načo aj, keď máme Motúčko?

motucko

Keď mi ho kuriér doviezol a zložil som ho do garáže, rozbalil a nafotil, namontoval som príslušenstvo a prečítal si návod. K nemu bola pribalená jedna súčiastka, ktorú som nemal v rezerve, tak som zašiel do neďalekej predajne autopotrieb. Na pult som položil elektrickú poistku veľkú, ako z buldozéra.

„Do čoho ide taká veľká poistka?“ opýtal sa predavač.
„Do fúrika,“ odpovedal som po pravde.

Po pravde mi neveril, myslel si, že si z neho strieľam. Keď som mu vykúpil všetky štyri poistky tejto veľkosti, prezradil som mu, kde na internete nájde fúrik, ktorý potrebuje také veľké poistky.

motúčko

Motúčko je český fúrik s elektrickým motorom v prednom kolese. V náboji kolesa pol metra veľkej a desať centi širokej pneumatiky so šípovým vzorom pre dobrý záber aj na mäkkej a mokrej pôde alebo tráve je integrovaná aj prevodovka s možnosťou voľnobežky, aby pri ručnom tlačení motor nebrzdil. Jednosmerný motor o príkone 250W je napájaný z oloveného gélového akumulátora pod korbou a ovládaný spínačom na pravej rukoväti podobne, ako motorka. Otočíte rúčkou, zapne sa motor, povolíte rúčku späť, motor stojí. Poistka je na pravom boku pri batérii a elektronike, ktorá zaistí brzdenie pri jazde dolu kopcom a súčasne rekuperáciu, teda dobíjanie batérie. Plne nabitá batéria vydrží napájať Motúčko asi šesť hodín pri jazde po rovine s nákladom. Pri vození ťažkého nákladu a do kopca sa doba jazdy skracuje. Keďže u nás Motúčko nejazdí v jednom kuse, tak neviem, o koľko, ale v kopci je to trochu poznať, že mu slabnú sily, vtedy ho dávam na nabíjačku. V dome sme dali komplet zrekonštruovať elektrické vedenie, takže nabíjanie batérie Motúčka aj iného aku náradia nie je problém. Na nabíjanie využívam aj prestávky na oddych alebo jedlo alebo keď Motúčko takú hodinku či dve nebudem potrebovať. Opriem ho korbou o gang, aby som mal prístup k baterke, pripojím krokosvorky nabíjačky a nabíjačku zapnem do zásuvky pri dverách.

motucko

Elektrický fúrik Motúčko sa predáva aj s o polovicu silnejším motorom, žiaľ aj je o polovicu drahší. No tento základný motor nám stačí, možno občas naložený do kopca by sa ten silnejší hodil, ale zatiaľ sme všetko odviezli, čo sme potrebovali, a že občas máme strmé úseky v záhrade.

Rovnako tak sa motorový fúrik dodáva s viacerými korbami alebo nástavbami. Tri veľkosti plastovej, vhodná aj na lístie či seno a dve kovové, líšiace sa hrúbkou plechu. My sme si vybrali oceľovú pozinkovanú sto litrovú korbu s hrúbkou 1 mm, nech to niečo vydrží 😉

motucko

Motor a baterka riešia pohon fúrika, Motúčko netreba tlačiť. Stále ale treba fúrik zdvihnúť za rúčky a držať. No ale Motúčko má aj pre toto riešenie. Pomocný podvozok s dvomi asi 30 centimetrovými pneumatikami, ktoré sa natáčajú do smeru jazdy a majú stabilizáciu smeru jazdy. Montujú sa k nohám pod korbou. Takže Motúčko nie len, že netreba tlačiť, netreba ho ani dvíhať. Keď ho naložíme, pristúpime k rukoväti, otočíme spínačom a Motúčko sa poslušne pohne dopredu. Je mu jedno, či na rovine, dolu kopcom alebo do kopca. Jednoducho ide. Občas keď Motúčko niekomu predvádzam, provokačne k nemu pristúpim z pravej strany, ľavou rukou otočím spínač a kráčam vedľa neho 😀 Tak si ja predstavujem prácu v záhrade INAK.

motucko

motucko

motucko

Motúčkom som vozil betónovú zmes, keď som staval stĺpy pre bránu, Motúčkom sme vozili stromky, keď sme ich presádzali, Motúčkom sme vozili slamu na mulčovanie záhonov, Motúčkom sme vozili vodu v sto litrovom sude, keď sme ešte nemali sprevádzkované čerpadlo na vodu zo studne. Všetko vozíme Motúčkom. Je to pohodlné, ľahké, bez únavy.

motucko-podvozok

Ale Motúčko nie je len fúrik s motorom, baterkou a tromi kolesami. Toto je len základ celého systému pomocníkov pre záhradkára. My máme k nemu aj predný pomocný rám príslušenstva, montuje sa k prednému kolesu, a naň podľa potreby vešiame adaptér na pripojenie vlečky za osobné auto na guľu ISO 50. Prídem s autom a vlečkou k bráne, odpojím vlečku od auta a pripojím k fúriku a tisnem kam potrebujem aj s nákladom. Alebo adaptér vymením za vidly Herkules a prevážam ťažké kusy dreva. Dobre vymyslený systém západky mi umožňuje naložiť ťažké bremená úplne bez námahy.

motucko

Ešte stále čakáme na dodávku vertikutátora na údržbu trávnika a vretenovej kosačky na trávu. Budem jazdiť fúrikom po záhrade a kosiť trávu. Žiadna námaha s tlačením kosačky (máme ju, poznám), ale pohodlie za fúrikom. Ešte keby tak bol vyklápací…

Kde sa dá kúpiť Motúčko?

Hoci kde. Doslova. Predávajú ho kadejaké obchody s domácimi alebo záhradkárskymi potrebami. Len sa nedajte oklamať reklamnými pútačmi. Je na nich napísané „motorové koliesko“. A kto by sa už len zaujímal o motorové koliesko. To ale len niekto zodpovedný nezodpovedne dal preložiť český výraz „motorové kolečko“ a nepozná slovenské „motorový fúrik“. A čuduj sa svete, ani jednému predajcovi to nevadí.

Čudoval som sa ešte jednej veci. Motúčko predáva aj jeden obchodník u nás v okresnom meste. Bežne kúpite Motúčko v základnom prevedení s hrubou korbou asi za 400-410 eur. Nabíjačka sa predáva zvlášť, býva za 35-50 eur. No v akcii kúpite set Motúčka a nabíjačky za 500 eur…

Zobrali sme zoznam deviatich vecí, ktoré nás spolu s Motúčkom zaujímali, tomuto obchodníkovi, že nech nám spraví cenu a termín. Reku predá za deväť stovák naraz, tak dá dobrú cenu. O pár dní som mal telefonát, že o dva týždne za takmer tisícku. Čo sa s koňom zrazil? Nepochopil, že keď poznám viac príslušenstva a ich parametre ako on, že sa dosť orientujem? Aj v cenách? Šiel som na internet.

Zistil som, že pravdepodobne človek, zodpovedný za veľkoobchod na Slovensku, robí takú cenovú politiku. Čert ho ber, z môjho výberového konania vyšiel dodávateľ, ktorý ponúkol slušnú cenu, aj s dopravou nižšiu, ako domáci, slušný termín (aj keď trochu meškal) a onedlho som Motúčko vykladal v garáži a o dva dni už sme s ním vozili stromky z jednej záhrady do druhej. Len kuriér sa čudoval, že čo je to za fúrik a na čo sa používa.

Na čo len chcete. Keď nás prišiel do záhrady pozrieť švagor, vraj pomôcť, tak si ho doberám, že prišiel pozde, ale ešte môže navoziť pár fúrikov štiepky do dvora. A on kontroval, že ho bolia kríže. Vravím mu, že s naším fúrikom môže jazdiť aj človek s boľavými krížami. Keď videl svoju sestru s fúrikom, ktorá sa mu chválila, že má motorový, tak vliezol do korby, že nech ho odvezie. Veľmi bol prekvapený, keď sa s ním fúrik rozbehol hore kopcom 😀

Každý chlap, ktorý k nám príde do záhrady a vidí Motúčko v akcii, si ho chce vyskúšať a potom sa s ním, či skôr za ním, voziť po dvore alebo záhrade. Je to prvý fúrik, o ktorý sa chlapi bijú, kto s ním bude robiť 😉

stromy

Zaujímavou vychytávkou je handsfree k Motúčku. Sú to plastové držiaky na náradie na korbu. Je na nich vidieť, že boli navrhnuté na plastové korby, ale fungujú aj na oceľovej. Nasadia sa na korbu a do výrezov sa vloží rúčka naloženej lopaty, motyky, rýľa. Náradie potom nebehá po fúriku, nepadá na zem, pekne drží na mieste. A to aj vtedy, keď naložený fúrik trieli po nerovnej časti záhrady a trochu to s ním trasie. Teda dosť, lebo uháňa rýchlosťou asi 4 km/h. Keď tlačíte naložený obyčajný fúrik hore do svahu, idete pomaly. Tu musíte dávať pozor, aby vám Motúčko po spustení spínača neušlo. Chce to trochu zvyku vykročiť jednou nohou, aby ste za ním stíhali 😉 Tiež som si musel zvyknúť upínať rukávy na bunde, lebo keď ich mám voľné, a chytím rúčky, často mi ich osadený koniec vbehne do voľného rukáva a potom ma fúrik ťahá…

Pri našich boľavých chrbticiach a občas aj nohách by nebolo možné obhosporadovať takúto veľkú záhradu, keby sme to robili tak, ako všetci ostatní záhradkári. Každému, kto mi povedal, keď sa dozvedel, akú záhradu sme kúpili, že budeme mať problémy, že to bude drina a podobné porazenecké reči, som vravel, že my budeme robiť v záhrade inak. Nikto si nevedel predstaviť, čo to znamená „inak“. Každý vidí rýľ, motyku, kosenie trávy každý týždeň. Čo som sa zbláznil? Kto chce byť úspešný, musí robiť veci inak, ako to robia všetci ostatní. To som sa naučil v biznise. A platí to aj v záhrade.

Motúčko nám dovoľuje stihnúť v záhrade viacej práce a urobiť ju s menšou námahou. Za tú cenu sa celkom určite oplatí a čudujem sa ľuďom, ktorí o ňom vedia a drú sa s obyčajným fúrikom so škrípajúcim kolesom.


2 Komentáre

  1. Zuzka Jurkova

    prosím vás, kde ste ho objednával?…tiež ho chcem a objednám ho tam, kde vy, nakoľko sa v tom vyznáte..ďakujem

    1. Záhradník (Autor článku)

      Dnes už môže byť cenová situácia úplne iná. Odporúčam vybrať si podľa aktuálnej ponuky, napríklad aj z Heuréky kúsok nad týmto komentárom. Minulý rok som vybadal, že asi v máji sa ceny Motúčka podstatne zvýšili, zrejme sezóna 😉 Takže by som si vybral medzi predajcami, ktorí Motúčko teraz ponúkajú, zvolil si svoj model (motor, korba, hmotnosť) a hľadal predajcu, ktorý má nižšiu cenu aj s dopravou. Možno ukecáte na zľavu aj miestneho predajcu, mne sa to nepodarilo, ako píšem v článku.

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *