Záhrada v kopci

Úprava podvozka Zipper Zi-MOS125

Na kosenie veľkých súvislých plôch je Zipper Zi-MOS125 skvelý krovinorez s podvozkom. Vynikajúci nápad, ale horšia realizácia. O poruchách tejto kosačky v priebehu prvého aj druhého roka som tu písal viackrát. Dnes vám ukážem návod, ako jednej poruche predísť.


Záhradkár a kutil, to je nevyhnutná kombinácia, ktorú musíte mať doma alebo v blízkom okolí, ak chcete krovinorez Zi-MOS125 používať. Pohonná jednotka je celkom OK, v danej cenovej relácii jej nie je čo vytknúť, ale čo sa týka samotného rámu a podvozka, ruky by som odťal konštruktérovi a technológovi. Buď to tak odflákli kvôli cene alebo sú to nejakí nedoštudovanci, sprostí ako baganče.

tráva na kolese

Keď kosíte „anglický trávnik“, toto sa vám stať nemôže. Akonáhle však idete do vyššej trávy, čochvíľa odstraňujete namotanú trávu z pravého kolesa. Z ľavého nie, len z pravého. Je to preto, že bok guličkového ložiska je zarovno s bokom náboja kolesa a puzdro hriadeľa má menší priemer, ako náboj. Oddeľuje ich len tenká dištančná podložka, aby sa klietka a vonkajší krúžok ložiska spolu s nábojom kolesa nedreli o plášť hriadele.

No a do tejto štrbiny sa zachytí steblo trávy, namotá sa, nabaľujú sa ďalšie steblá, až zrazu zbadáte, že sa vám kosačka Zipper tlačí o dačo ťažšie. Takže okrem toho, aby ste sledovali, ako kosíte, musíte očkom sledovať aj to, ako sa má pravé koleso. Možno aj to bolo príčinou vysypania sa ložiska kolesa Zi-MOS125. Pritom by stačilo, aby bolo ložisko trochu viac zapustené do náboja a ten tvoril „plášť“ puzdra hriadele. Lenže to by musel Číňanko trochu pohnúť rozumom, o chvíľku dlhšie pracovať a stroj by bol o lyžicu ryže drahší. Nepredstaviteľné v dnešnom konkurenčnom boji!

Keď som s kamarátom koleso opravil a s vypätím všetkých našich síl aj doterajších modelárskych skúseností ložisko vymenil, doplnil som podvozok jednoduchou krytkou.

krytka kolesa

Použil som k tomu jednu veľkú podložkou s otvorom, cez ktorý prešiel podvozok, či teda plášť hriadele, a jeden plastový vrchnák z peny na holenie. V strede som stromčekovým vrtákom urobil dieru presne na tú trubku, čo drží hriadeľ (asi 20 mm priemer). Vnútorný priemer vrchnáka je samozrejme o niečo väčší, ako priemer náboja kolesa. Nemeral som to, len som skusmo zobral pár plastových dóz a prvá, ktorá pasovala, bola odsúdená na úpravu. Aby to všetko držalo na svojom mieste, o to sa stará sťahovacia páska na potrubia. Primitívne, ale účinné, Číňania by sa mohli učiť.

kryt náboja kolesa

Po nasadení sťahovacej pásky, podložky, vrchnáka, dištančnej podložky a samotného kolesa a jeho upevnení cez podložku a samoistnú maticu (v tomto poradí, Číňanko, zapíš si to) som skusmo vymedzil vôľu medzi spodkom vrchnáka, vlastne teraz už krytky náboja kolesa, a samotným kolesom (jeho lúčmi od náboja po obvod) a dotiahol sťahovaciu pásku. Tým bola úprava pravého kolesa hotová.

kryt náboja kolesa

Odvtedy môžem kosiť akúkoľvek vysokú/nízku trávu, žiadne steblá sa mi medzi náboj a podvozok nedostanú. Ak uvažujete kúpiť kosačku Zipper Zi-MOS125, rozhodne urobte túto úprava pred prvým použitím tohto pojazdného krovinorezu. Tak ako aj spevnenie rámu a výmenu tej žalostnej žacej plastovej hlavy, ako popisujem v ostatných článkoch. Lebo aj neprimerane veľká štrbina medzi krovinorezom a žacou hlavou spôsobuje namotávanie dlhej trávy.

Nevylučujem aj montáž krytky na ľavé koleso, hoci tam sa mi tráva ešte nenamotala. Kedy to urobím záleží od toho, ako často sa budem holiť a získam teda ďalší nepotrebný vrchnák 😉 Keď si postupne poupravujem podvozok krovinorezu Zipper, získam konečne skvelú kosačku do našej záhrady 😀


Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *